Kuulokojeet ovat Johanille osa identiteettiä – ”Hyvät laitteet parantavat merkittävästi elämänlaatua”
Johan Wikström, 36, on määrätietoinen kuulon puolestapuhuja, joka on elänyt kuulovaurion kanssa koko ikänsä. Ensimmäiset kuulokojeet hän sai neljävuotiaana.”
“Kuulokojeet ovat iso osa identiteettiäni. Ne ovat mukanani aamusta iltaan.”
Jo lapsena Johan oppi käyttämään kojeita sujuvasti osana arkea. Vuosien varrella hänelle on karttunut huomattavasti kokemusta erilaisten kojeiden käytöstä.
“Olen käyttänyt erilaisia kuulokojeita yli 30 vuotta. Olen kokeillut eri vaihtoehtoja ja huomannut, että osa malleista ei tuo ääntä riittävän selkeästi esiin.”
Uusikuulon asiantuntemus ja henkilökohtainen palvelu ovat Johanin mukaan ratkaisevassa roolissa siinä, että hän on löytänyt juuri itselleen oikeat kuulokojeet.
“Se, että kuulokoje toimii, ei yksin riitä. Myös palvelun täytyy pelata. Uusikuulossa oikeasti ymmärretään, miten ihmisten kuulemista voidaan tukea.”
Kuulovaurio näkyy erityisesti haastavissa äänitilanteissa
Johan kuvailee kuulonsa tasoa keskivaikeaksi. Ongelmat korostuvat erityisesti silloin, kun ympärillä on melua tai taustahälyä.
“Kun hälyä on paljon, keskustelujen seuraaminen menee vaikeaksi. Juuri siinä kohdassa, missä puheääni pitäisi erottaa, minulla se katoaa.”
Johan ei kuitenkaan ole koskaan hävennyt kuulolaitteita. Päinvastoin – hän haluaa lisätä tietoisuutta kuulon merkityksestä ja siitä, miksi sen suojeleminen on olennaista jokaiselle.
“Ympäristömme on tänä päivänä meluisampi kuin koskaan. On entistä tärkeämpää pitää huolta kuulostaan ja ymmärtää, miten sitä voi suojella.”
Starkey-kuulokojeiden tekniikka mukautuu Johanin arkeen
Tällä hetkellä Johan käyttää ladattavia, korvan taakse asetettavia Starkey mRIC R -kuulokojeita. Niiden valinnassa ratkaisevaa on ollut äänen kirkkaus ja kojeiden hyvä istuvuus.
“Tarvitsen kojeet, joissa on erittäin kirkas ääni. Teen myyntityötä ja keskustelen paljon ihmisten kanssa. Se, että kuulen hyvin, on minulle äärimmäisen tärkeää.”
Myös kojeiden ladattavuus on ollut Johanin arjessa iso helpotus.
”Aiemmin paristolliset kojeet saattoivat sammua kesken päivän. Nykyiset kojeet latautuvat nopeasti ja kestävät pitkään.”
Kuulokojeiden lisäksi Johanilla on aina mukanaan pieni laturi, joka kulkee vaivatta mukana niin töissä kuin matkoilla.
Latauskin sujuu helposti vain muutamissa minuuteissa.
“Jos akku alkaa loppua, vartin lataus riittää. Lataan kuulokojeet usein sinä aikana, kun käyn suihkussa, minkä jälkeen ne ovat taas valmiina käyttöön. Nykykojeiden lataaminen käy todella nopeasti.”
Aktiivinen elämä asettaa kojeille vaatimuksensa
Johan harrastaa monipuolisesti hyvin erilaisia aktiviteetteja: tennistä, metsästystä, kalastusta ja muuta liikuntaa.
Vaihtelevat ympäristöt vaativat myös kuulokojeilta paljon. Korvan taustalle asetettavat mallit ovat toimineet juuri Johanille hänen käyttöönsä parhaiten.
“Esimerkiksi metsästyksessä pystyn käyttämään kojeiden päällä vielä kuulosuojaimia. Kiväärin ääni on niin voimakas, että korvien suojaaminen on välttämätöntä.”
Luonnossa liikkuessa tuuli voi aiheuttaa hälyä kojeisiin. Oikeilla asetuksilla sekin on hallittavissa.
“Jos on paljon tuulta, käytän pipoa tai muita keinoja, joilla suojaan kojeita. Olen oppinut vuosien varrella tähän oikeat niksit. Kojeet ovat myös kehittyneet niin nopeasti, että niiden tuulensuojaus toimii jatkuvasti yhä paremmin.”
Tekniikan kehittyessä Johan on ottanut käyttöön myös uusia lisälaitteita, kuten langattoman, pienen tikkumaisen mikrofonin. Sitä Johan käyttää esimerkiksi ravintoloissa, jotka voivat olla yhä ajoittain hälyisiä.
”Pienen mikrofonin voi laittaa pöytään tai puolison viereen. Kuulen silloin hänen keskustelunsa huomattavasti paremmin.”
Johan kuitenkin korostaa, että kuulokojeet itsessään ovat jo hyvin kehittyneitä. Hän kertoo kokeilleensa eri valmistajien kojeita ja huomanneensa, mitkä sopivat juuri itselle.
“Kaikilla on erilainen kuulokäyrä. Siksi oikean laitteen löytäminen on hyvin yksilöllistä. Jokaiselle on varmasti tarjolla juuri itselle sopiva kuulokoje.”
Lapsuudesta lähtenyt kiinnostus on johtanut uraan kuulon parissa
Johanin omat kokemukset ovat tehneet hänestä paitsi kokeneen kuulokojeiden käyttäjän, myös aktiivisen toimijan kuulonhuollon alalla.
Hän on pitänyt luentoja esimerkiksi opettajille, koulunkäyntiavustajille ja terveydenhuollon ammattilaisille siitä, millaista on elää kuulokojeiden kanssa.
“Pidin ensimmäisen esitykseni kuulokojeista ollessani 16-vuotias. Silloin tajusin, että tämä voisi olla ala, johon haluan perehtyä syvemmin.”
Johan onkin seurannut kuulokojetekniikan kehitystä läheltä. Muutokset viime vuosikymmeninä ovat olleet hänen mukaansa uskomattomia.
“Kun katsoo 30 vuoden taakse, kehitys on ollut huikeaa. Ennen kuulokojeessa saattoi olla pelkkä voimakkuudensäädin. Nyt voit säätää puhelimen sovelluksella kuulo-ohjelmia eri tilanteisiin.”
Nykyiset kojeet eivät enää ainoastaan tehosta kuulemista, vaan tarjoavat myös arkea helpottavia ominaisuuksia esimerkiksi äänen suoratoistoon.
“Laitteista on tulossa entistä älykkäämpiä ja yksilöllisemmin mukautuvia. Lisäksi ne kehittyvät valtavalla vauhdilla. Kuulokojeet voivat mahdollistaa huomenna täysin eri asioita kuin tänään.”
Johan uskoo, että tulevaisuudessa kojeet kehittyvät yhä käyttäjälähtöisemmiksi. Erityisen kiinnostunut hän on ominaisuuksista, jotka tekevät kuulokojeista reaaliaikaisen käännöskoneen.
“Jos vaikka kokouksessa joku puhuu tanskaksi, laite kääntää sen suomeksi. Se voisi olla myyntityössä tosi hyödyllinen ominaisuus.”
”Uusikuulo ymmärtää, mitä yksilöllinen palvelu tarkoittaa”
Johan on ollut Uusikuulon asiakas reilun vuoden ajan. Hän kertoo arvostavansa paitsi Uusikuulon kuuloasiantuntijoiden ammattitaitoa, myös aitoa ymmärrystä kuulokojeiden käyttäjän arjesta.
“Heillä on todella asiantunteva ja lämmin tiimi. Opin aina jotain uutta käydessäni Uusikuulossa. Palvelu on todella korkealuokkaista, mutta samalla apua saa matalalla kynnyksellä.”
Johanin mukaan juuri hyvä palvelu on yksi ratkaiseva tekijä siinä, käyttääkö asiakas kuulokojeitaan päivittäin oikein.
“Jos et saa kunnollista tukea ja opastusta, kojeet voivat jäädä pahimmillaan yöpöydän laatikkoon. Se on pahin mahdollinen tilanne.”
Johan on saanut Uusikuulosta juuri sellaista tukea, mitä hän on kuuloasioissaan tarvinnut.
“Audionomit ymmärtävät, miksi kuulo on ihmiselle tärkeä aisti. He ovat asiakaspalvelijoita, eikä esimerkiksi uusien kojeiden ostamiseen ole koskaan ollut mitään painostusta.”
Uusikuulolla asiakkaan tarpeet ohjaavat aidosti kaikkea toimintaa. Tärkeintä ei ole myydä uutta, vaan löytää ratkaisu, joka toimii kullekin käyttäjälle parhaiten.
“Kun kokeilin taannoin uusia kuulokojeita, totesimme yhdessä, että vanhat toimivat minulle yhä paremmin. Minut ja tarpeeni asetettiin aidosti etusijalle.”
Kuulemisella on suuri vaikutus osallisuuden kokemukseen
Johan huomauttaa, että kuuleminen vaikuttaa suoraan itsetuntoon, vuorovaikutukseen ja jaksamiseen. Hän tietää omasta kokemuksestaan, miten suuri ero on sillä, kuuleeko hän keskustelun kunnolla vai ei.
“Kun kuulet hyvin, itsetuntosi nousee. Jos et kuule, jäät herkästi ulkopuoliseksi.”
Johan rohkaiseekin hakeutumaan kuulontutkimuksiin ajoissa, jos oma kuulo ja sen tila mietityttävät tippaakaan.
“Moni odottaa liian kauan hakeutuessaan tutkimuksiin. Mutta mitä aikaisemmin apua hakee, sitä helpompi kojeisiin on tottua.”
Lopuksi Johan korostaa, että kuulokojeet eivät ole vain arjen apuväline.
”Ennen kaikkea hyvät laitteet parantavat merkittävästi elämänlaatua.”